Actualiteit
Al het nieuwsEditoriaal
Een op zijn minst innovatieve aanpak!
Opleiding in virtual reality voor het schoonmaken van de operatiezalen: een innovatieve, ludieke aanpak die de jonge medewerkers ongetwijfeld beter op het lijf is geschreven!
Een belangrijke taak van de IPC-teams is het opleiden van het verzorgende en niet-verzorgende personeel in onze zorginstellingen. Sinds enige tijd hebben nieuwe technieken hun intrede gedaan en ook de Covid-pandemie heeft de afgelopen drie jaar wellicht een rol gespeeld hierin. Deze sector ondergaat grote veranderingen: Serious Game, e-learning, webinars, enz. Louter theoretische lessen zijn niet meer van deze tijd.
Bij deze nieuwe leermiddelen hoort ook virtual reality (VR), dat heel wat voordelen biedt. Het belooft een hoge mate van interactiviteit en een onderdompeling die de werkelijkheid zo dicht mogelijk benadert.
Tal van bedrijven bieden deze aanpak aan, die zeer aantrekkelijk is, ook voor de werkgevers. Een van de aanbieders, een Frans bedrijf genaamd ‘d’un seul geste’, beschrijft op zijn website zeer treffend de 5 voordelen van deze technologie, die bijzonder geschikt lijkt voor de opleidingen die we in onze sector herhaaldelijk inrichten (bijvoorbeeld over handhygiëne), met elk jaar een groot aantal nieuwe medewerkers.
Ik citeer ze hier uitvoerig.
1e troef: De zeer realistische onderdompeling in situaties uit het echte leven die moeilijk na te bootsen zijn. Virtual reality maakt het mogelijk om werkomgevingen, objecten, machines en zelfs interacties tussen individuen na te bootsen. Het creëert een gesimuleerde omgeving die op de realiteit lijkt.
Wie de opleiding volgt, ervaart een 360°-wereld volledig in 3D. Als acteurs in het scenario moeten de deelnemers reageren op de gebeurtenissen en interacties waarmee ze worden geconfronteerd. Ze moeten keuzes maken en beslissingen nemen, soms snel, wat een actieve praktijk stimuleert.
2e troef: Betere memorisering van de vaardigheden. Neurowetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van virtual reality tijdens de opleiding helpt om informatie beter te onthouden en vast te houden.
De hersenen leren beter wanneer de informatie wordt gepresenteerd in een realistische context en wanneer de ervaringen stimulerend en boeiend zijn. Ondergedompeld in een omgeving die op de werkelijkheid lijkt, kunnen de deelnemers zich concentreren op hun taak. Met virtual reality kunnen we sterkere en duurzamere herinneringen creëren dan met de traditionele theoretische lessen.
Alle zintuigen worden aangesproken en de aandacht van de deelnemers is uitzonderlijk hoog. De concentratie is optimaal omdat de ervaring niet wordt onderbroken door telefoon, e-mails, collega’s, enz. Er is geen ruimte voor afleiding (wie ooit een VR-headset heeft gedragen, weet precies wat we bedoelen).
3e troef: Herhaling, het recht om fouten te maken en het perspectief van de anderen. Virtual reality kan ook worden gebruikt om ervoor te zorgen dat een gebaar of vaardigheid voldoende wordt herhaald. Door de taak zo vaak als nodig te herhalen, zal de deelnemer geleidelijk vertrouwen krijgen in zijn vermogen om de taak uit te voeren en zijn knowhow (door oefening en herhaling) en interpersoonlijke vaardigheden (door succes) ontwikkelen.
Het gebruik van VR kan ook helpen om de stress en angst waarmee bepaalde vormen van leren gepaard gaan, te verminderen. Fouten die worden gemaakt in VR, hebben geen directe, echte gevolgen. Zo kunnen de deelnemers vooruitgang boeken zonder beoordeeld te worden door hun collega’s of een groep. De geïndividualiseerde virtuele ruimte creëert een positieve, neutrale leeromgeving, waarin iedereen op zijn eigen tempo vooruitgang kan boeken.
4e troef: De kracht van het spel (gamification). Zowel voor kinderen als voor volwassenen is spelenderwijs leren een effectieve manier om de hersenen te stimuleren. Voortgangscurves in de vorm van challenges, de mogelijkheid om in teams te spelen, het activeren van checkpoints, het verdienen van badges en quiz-sessies: het zijn allemaal manieren om de medewerkers zin te geven om zichzelf te overtreffen en de opleiding tot het einde toe vol te houden.
5e troef: Het meten van de vaardigheden. Een verkeerde handeling stellen, verkeerde acties uitvoeren of verkeerde antwoorden geven: dit zijn allemaal gedragingen die kunnen helpen om informatie te onthouden, zolang ze meteen gecorrigeerd kunnen worden.
Met behulp van de gegevens die meteen worden doorgegeven via de headset of een geconnecteerd object, kunnen de VR-modules in realtime gerichte feedback geven. De deelnemer kan zijn acties meteen meten en aanpassen totdat ze juist zijn. Zo kan hij zichzelf corrigeren op basis van echte gegevens en niet enkel op basis van eigen indrukken of die van de opleider.
Daarnaast is het toekennen van een score of het aangeven van een marge voor vooruitgang een uitstekend startpunt voor de debriefing. Voor de opleiders en de opleidingsverantwoordelijken is individuele opvolging een niet te verwaarlozen voordeel.
Tot slot moeten we, ondanks al deze voordelen, onthouden dat VR slechts een hulpmiddel is en dat de kwaliteit van een opleiding in eerste instantie afhangt van de inhoud, de immersieve kwaliteit en de ervaring van de deelnemer. Aan de andere kant heeft VR zijn sporen verdiend en heeft het nog niet al zijn kwaliteiten voor de beroepsopleiding bewezen.
Wij hopen dat u een geweldige zomer hebt beleefd en klaar bent voor de nieuwe uitdagingen van het najaar.
Inhoudstafel
-
Sciensano
Een nieuw en praktisch instrument voor het maken van een epi-curve
Kat Matthys, Valentina Mazzanti, Isabelle Uwera Mpalirwa Hanna Masson, Caroline Broucke, An Merchie, Elise Vanhoucke, Gert Bellen Michèle Gailly Emilie Coppens Cédric MalacheEen epidemische curve (of epi-curve) is een belangrijke informatiebron bij onderzoek en beleid van een uitbraak. Het laat toe om het aantal nieuwe gevallen duidelijk te visualiseren en op te volgen in de tijd. Idealiter wordt een eerste curve opgesteld van zodra in een zorginstelling een uitbraak wordt vermoed en screening wordt gestart. Nieuwe gevallen […]
Lees -
Sciensano
Surveillance of antimicrobial resistant bacteria in Belgian hospitals: national report including data up to 2022
K. LatourAntibiotica zijn één van de belangrijkste levensreddende geneesmiddelen, maar onnodig en onjuist gebruik vermindert hun vermogen om infecties te behandelen. Sommige bacteriën zijn tolerant geworden voor bepaalde antibiotica of hebben manieren gevonden om ze af te breken. Dit wordt verworven antimicrobiële resistentie (AMR) genoemd. De Wereldgezondheidsorganisatie beschouwt AMR als één van de tien grootste bedreigingen […]
Lees -
Sciensano
ECDC puntprevalentiestudie van zorginfecties en antimicrobieel gebruik in acute ziekenhuizen 2022-2023
L. Cateau, K. Latour, M. Pearcy, B. CatryAchtergrond Zorginfecties en antimicrobiële resistentie zorgen wereldwijd voor aanzienlijke uitdagingen in zorginstellingen, resulterend in langere ziekenhuisverblijven, hogere kosten en een verhoogde morbiditeit en mortaliteit. De vorige puntprevalentiestudie (PPS) van het Europees centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC), georganiseerd in 2016-2017, toonde een prevalentie van zorginfecties van 5.9% in Europese acute ziekenhuizen aan. Voor België […]
Lees -
origineel artikel
Prevalentie en risicofactoren voor MRSA-dragerschap bij de opname in een geriatrische afdeling
Isaline Miesse Arnaud BruyneelHoewel de prevalentie volgens Sciensano (Latour, Goossens, Hallin, & Huang, 2020), de laatste jaren afneemt, blijft methicillineresistente Staphylococcus aureus (MRSA)
Lees -
Lezingen
Voor u gelezen
FMV Groven, SMG Zwakhalen, G Odekerken-Schröder, EJT Joosten, JPH Hamers How does washing without water perform compared to the traditional bed bath: a systematic review BMC Geriatrics 2017, 17: 31 AbstractBackground For immobile patients, a body wash in bed is sometimes the only bathing option. Traditionally, the bed bath is performed with water and soap. […]
Lees -
XVIIIe Internationale Franstalige Bijeenkomst van de Verpleegkundigen gespecialiseerd in Hygiëne en Infectiepreventie
Y. VelgheOp 16 en 17 mei 2024 heeft de ‘Association belge des infirmiers en hygiène hospitalière’ (ABIHH, Belgische Vereniging voor de Verpleegkundige-ziekenhuishygiënisten) de 18de internationale Franstalige bijeenkomst van de verpleegkundigen gespecialiseerd in hygiëne en infectiepreventie georganiseerd. Dit evenement heeft 110 professionals op het gebied van infectiepreventie en -beheersing samengebracht, in samenwerking met de Luxemburgse vereniging URSIL, […]
Lees
Nieuwigheden
Wetenschappelijke agenda
- oktober 2024
-
van 16/10 tot 20/10 || in Los Angeles
SHEA ID week. A joint meeting of IDSA, SHEA, HIVMA, PIDS and SIDP
- november 2024
-
van 20/11 tot 22/11 || in Liverpool
Healthcare infection society